Kalisz: 63-latka nie uwierzyła w zmyśloną historię i dzięki temu NIE STRACIŁA oszczędności

i

Autor: pixabay zdjęcie ilustracyjne

Kalisz: 63-latka nie uwierzyła w zmyśloną historię i dzięki temu NIE STRACIŁA oszczędności

2022-11-24 15:38

Ta postawa seniorki powinna być przykładem dla innych. Do 63-letniej kaliszanki zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku z informacją o próbie nieudanej transakcji na jej koncie bankowym. Na szczęście kobieta zachowała zimną krew i nie uwierzyła w zmyśloną historię. Dzięki temu nie straciła swoich oszczędności.

Oszuści nie śpią i wciąż wymyślają nowe sposoby, by wyłudzić pieniądze głównie od osób starszych. Jednym z nich jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania np. policjantem. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera, czy telefonu ofiary. W ostatnich dniach do Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu zgłosiła się 63-latka, która poinformowała, że telefonicznie skontaktowała się z nią osoba podająca się za pracownika banku. Mężczyzna miał przekazać kobiecie informacje o próbie nieautoryzowanej transakcji na jej koncie bankowym. 

Podczas rozmowy oszust próbował przekonać 63-latkę, aby zalogowała się na swoim koncie i złożyła wniosek o pożyczkę, w ten sposób miała zostać zablokowana wcześniejsza transakcja. Kiedy właścicielka rachunku bankowego zdecydowanie odmówiła wykonania polecenia, dzwoniący próbował podniesionym głosem wywrzeć na niej presję, aby zmieniła decyzję. Ostatecznie 63-latka nie dała się zmanipulować. Rozłączyła rozmowę i udała się do banku. Kiedy upewnia się, że na jej koncie nie przeprowadzono, żadnych nietypowych transakcji o całej sytuacji natychmiast powiadomiła Policję.

Mówi st. asp. Anna Jaworska-Wojnicz, rzecznik kaliskich policjantów

Funkcjonariusze cały czas apelują o to, by w takich sytuacjach zachować czujność i nie dać się zmanipulować.

Szczególna uwaga powinna nam towarzyszyć, gdy w rozmowie pojawiają się sformułowania mające na celu wywarcia na nas presji np. „to już ostatnia szansa”, „mamy niewiele czasu”, „musimy działać błyskawicznie”, „proszę się nie obawiać, instalacja tego oprogramowania jest absolutnie bezpieczna”. Jeżeli do tego dochodzą pytania o dane wrażliwe lub dane, które umożliwiają logowanie do konta bankowego (login, hasło, kody dostępu) najlepiej od razu przerwać takie połączenie.

Dodaje Anna Jaworska-Wojnicz

Warto również skontaktować się z bankiem osobiście lub za pośrednictwem oficjalnej infolinii, aby upewnić się, czy na naszym koncie nie doszło do nieautoryzowanych transakcji.

QUIZ. Policyjny slang. Sprawdź, czy znasz te słowa! Odnajdziesz się wśród policjantów?

Pytanie 1 z 10
Klient szybko obrobiony i już na dołku - co to znaczy?