kaliskie linie autobusowe

i

Autor: fot. mir, eska.pl

Nie planowali zakupu autobusów elektrycznych. Urząd Miasta Kalisza odpowiada radnemu

2021-02-05 11:38

Trzeba najpierw „zaktualizować strategię”, by móc w ogóle starać się o dofinansowanie na zielony transport. Urząd Miasta Kalisza odpowiada radnemu Łukaszowi Włodarkowi i wyjaśnia, dlaczego wystąpił o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup autobusów elektrycznych.

Nasze plany nie zakładały zakupu autobusów elektrycznych – tak Urząd Miasta w Kaliszu wyjaśnia, czemu nie starało się o dofinansowanie na takie zakupy. W ramach dotychczasowego planu, trzy lata temu kupiono ze środków unijnych autobusy hybrydowe i budowanp centra przesiadkowe. Miasto chce plany zaktualizować i wstępnie planuje zakup od 6 do 10 pojazdów na prąd. Skąd na to weźmie pieniądze – tego nie wiadomo, bo dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” przeszło koło nosa. Do dyspozycji samorządów był miliard zł. Zgłosiło się 40 miast, w tym Ostrów Wielkopolski.

Temat wywołał wczoraj radny Lewicy, Łukasz Włodarek. Pytał, kto odpowiada za to, że miasto nie wzięło udziału w programie NFOŚ.

– Czy była to świadoma decyzja władz, czy też było to może niedopatrzenie

– pytał Łukasz Włodarek.

Pełna treść wyjaśnienia Urzędu Miasta Kalisza:

Aktualnie obowiązujący, przygotowany w 2017 roku, "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Miasta Kalisza", a także "Strategia Rozwoju Transportu w Kaliszu na lata 2008 - 2020" oraz "Analiza kosztów i korzyści wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej na terenie miasta Kalisza i gmin, z którymi Miasto Kalisz podpisało porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego polegającego na świadczeniu usług transportu zbiorowego" nie przewidują powiększenia taboru KLA o pojazdy zeroemisyjne. W ramach projektu „Rozwój systemu komunikacji publicznej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego – Miasto Kalisz” pozyskano środki unijne m.in. na budowę węzła przesiadkowego zlokalizowanego w obszarze kaliskich dworców: kolejowego i autobusowego, a także zakup autobusów niskoemisyjnych – pojazdów hybrydowych, przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Projekt, realizowany od 2017 roku, był dopasowany do wskazanych powyżej dokumentów strategicznych, które nie zakładały powiększenia taboru KLA o autobusy elektryczne. Realizacja projektu zakończyła się. W ubiegłym roku wpłynęła ostatnia transza środków. Zostały one już rozliczone. Dlatego obecnie przystąpiliśmy do aktualizacji strategii pod kątem wykorzystania autobusów zeroemisyjnych. Jedynie aktualizacja dokumentów umożliwi skorzystanie z programu Zielony Transport Publiczny. Tabor Kaliskich Linii Autobusowych Sp. z o.o. liczy obecnie 67 nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Ze wstępnych analiz wynika, że w pierwszym etapie KLA Sp. z o.o. zakupi 6 - 10 pojazdów zeroemisyjnych, pod warunkiem pozyskania środków zewnętrznych.