Niektórzy już są, jutro dojadą pozostali, tak by w czwartek wystartować w pierwszych konkurencjach. Piloci szybowców, którzy do 27 lipca na lotnisku w Michałkowie koło Ostrowa rywalizować będą w 15. Szybowcowych Mistrzostwach Polski w klasie 15-metrowej, oraz w Ostrów GLIDE w klasach - klub A i klub B.
Jutro mamy pierwszy dzień zawodów, to jest dzień przyjazdu zawodników na lotnisku, dzień treningowy, dzień rejestracji, więc od rana do godzin wieczornych spodziewamy się zmożonego ruchu samochodów z przyczepami, którzy będą przyjeżdżać na lotnisko. Muszą się rozpakować, poskładać, część szybowców musimy zważyć, zawodnicy muszą zgłosić się do sędziego w celu rejestracji, a ci, co się z tym uporają w miarę szybko, będą mogli skorzystać jutro z ładnej pogody - jeśli będzie - i troszkę treningowo polatać. Mamy trzy klasy zawodów, dwie kategorie. Mistrzostwa Polski w klasie 15-metrowej, gdzie mamy blisko 30 zawodników i zawody Ostrów Glide w dwóch klasach, klasa klub A i klasa klub B. W sumie około 70 zawodników. To jest kategoria seniorska, ale startują również w niej juniorzy. Mamy tutaj z Aeroklubu Ostrowskiego dosyć liczną reprezentację w klasie klub B, bo te zawody w klasie klub B to często dla pilotów są pierwsze zawody w życiu i przecierają szlaki zawodnicze, więc tam mamy pięciu reprezentantów. W klasie klub A jest jeden zawodnik Radosław Nogal i w klasie 15-metrowej w Mistrzostwach Polski Łukasz Błaszczyk.
Mówi nam Karol Skarżyński, szef Aeroklubu Ostrowskiego, który dodaje, że konkurencje będą dwie.
Jedna to konkurencja wyścigowa, czyli mamy wyznaczone punkty na trasie, czyli na przykład lecimy z Ostrowa do Leszna, z Leszcza do Częstochowy i wracamy do Ostrowa. I piloci muszą te punkty zaliczyć z jak najlepszą średnią prędkością. Druga to konkurencja obszarowa, czyli powiedzmy - też są punkty wyznaczone, ale mają wokół siebie dany obszar, w zależności od pogody właśnie. Może być to 10, może być 20 kilometrów. I pilot sam decyduje, w którym miejscu tego obszaru zawraca do kolejnego punktu czy do lotniska i wtedy jest liczony dystans i też średnia prędkość tego przelotu.
Najbardziej widowiskowe są starty i przyloty. Te pierwsze planowane są każdego dnia zawodów, o ile pogoda pozwoli, miedzy 11.00 a 13.00, a powroty tak mniej więcej od 15.00 do 17.00.
Warto wtedy, i nie tylko, być na podostrowskim lotnisku.
Polecany artykuł: