Szukanie dostępnej dla ostrowskiego Aeroklubu oferty zajęło wiele miesięcy. Bo szybowce tanie nie są. Ale udało się. Dzięki unijnemu dofinansowaniu - Aeroklub na bardzo dobrych warunkach pożyczy pieniądze i nowy szybowiec pojawi się w Michałkowie już na początku nowego roku.
Co ważne - będzie to szybowiec dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Pomysł się zrodził raz, żeby właśnie gdzieś przybliżyć osobom z niepełnosprawnościami taki sport jak szybownictwo, żeby mogły tego spróbować, dotknąć i polatać. Oprócz tego udało mi się znaleźć atrakcyjną możliwość finansowania zakupu tego szybowca, bo to będzie nowy szybowiec wyprodukowany specjalnie dla nas. Koszty takiego szybowca to jest blisko 800 tys. zł. Więc to są potężne środki. Nie byliśmy w stanie tutaj własnych funduszów wygospodarować. Udało się pozyskać atrakcyjne finansowanie w formie pożyczki ze środków unijnych, która ma praktycznie zerowe oprocentowanie z możliwością jakiegoś tam umorzenia części tych środków.
Mówi nam Karol Skarżyński, szef Aeroklubu Ostrowskiego, który dodaje, że będzie to drugi taki szybowiec w Polsce.
To jest standardowy szybowiec dwumiejscowy, szkolno-treningowy, dostosowany też do akrobacji. I tutaj jego główne zadanie też to dostosowanie dla osób z niepełnosprawnościami. W przedniej kabinie będzie specjalny układ sterowania, który pozwala wymienić sterowanie z nóg na rękę. Czyli osoby, które poruszają się na wózkach lub mają częściowy jakiś niedopłat kończyn dolnych będą mogły spróbować się wyszkolić na szybowcach właśnie dzięki temu szybowcowi. Tak, te osoby będą mogły wyszkolić, normalnie przeprowadzić szkolenie podstawowe i potem, jeśli uda się, pozyskać jakieś inne szybowce, jednomiejscowe, żeby mogły latać same, no to będą mogły latać same. Ale, na ten moment, będzie to szybowiec dwumiejscowy, czyli pełne szkolenia, takie jak przechodzą wszyscy inni, jest to dostępne dla wszystkich, takie osoby będą mogły zrealizować. Nie ma na dziś dużo takich zapytań, bo nie ma takich szybowców. Być może uda nam się to zmienić.
Szybowiec powinien być gotowy na początku przyszłego roku, tak by służyć mógł już od nowego sezonu.
Obecnie Aeroklub Ostrowski ma cztery szybowce dwuosobowe i około 15-tu jednoosobowych.
Polecany artykuł: