Rozwiązanie to pomaga osobom niewidomym i niedowidzącym zarówno w dotarciu do przystanku, sprawdzeniu rozkładu jazdy, odnalezieniu właściwego pojazdu, jak również podczas samej podróży i bezpiecznego opuszczania pojazdu.
System był testowany przez ostatni miesiąc. Ten system testowaliśmy wraz z członkami Koła Polskiego Związku Niewidomych. Te rozwiązania, które testowaliśmy pilotażowo sprawdziły się były przyjazne dla tych osób - mówi Tomasz Ludwiczak, naczelnik Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Kalisza.
System opracowany przy współpracy ze Szwajcarską Federacją Niewidomych i Słabowidzących, polega na automatycznej wymianie informacji pomiędzy urządzeniem pasażera a kierowcą autobusu.
Dzięki aplikacji na przykład wiemy jaki autobus podjechał na przystanek. Dostajemy powiadomienie na aplikację, jaka linia podjechała. A kierowca jest poinformowany, że jest osoba niewidoma na przystanku. Otwierają się pierwsze drzwi i słyszymy sygnał dźwiękowy – mówi Marzena Domagalska.
Wybieramy autobus np. linia nr 1. Przesuwamy palcem w dół. Jest opcja enter. Klikamy enter i kierowcy wyświetla się na panelu, że chcemy wsiąść. Drzwi się otwierają, słyszymy charakterystyczny dźwięk, który nas informuje, żeby wsiąść. Jeśli chcemy wysiąść klikamy opcję leave – tłumaczy Michał Brajer, przyszły pełnomocnik prezydenta Kalisza ds. osób z niepełnosprawnościami.
Aplikacja bardzo ułatwi życie osobom niewidomym i niedowidzącym, ponieważ trudno nam było zawsze dowiedzieć się jaki to jest numer. Czasami nie ma kogo zapytać na przystanku, a w ten sposób mamy ułatwienie, żeby móc skorzystać z KLA. Pełna wersja tej aplikacji będzie informować nas za ile minut przyjedzie autobus, ile minut się spóźni – dodaje Józef Tymek, prezes Polskiego Związku Niewidomych w Kaliszu.
Aplikacja ma działać w autobusach miejskiego przewoźnika. Miasto ją zainstaluje jak dostanie kasę z Unii Europejskiej. Wnioski już poszły.
Miasto Kalisz złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach projektu FENX modernizacji całego systemu komunikacji dla miasta Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego. Aktualnie czekamy na decyzję o dofinansowaniu. W przypadku, jeżeli je otrzymamy będziemy ogłaszali przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj” będziemy chcieli takie rozwiązania w naszej komunikacji wprowadzić – mówi Tomasz Ludwiczak, naczelnik Wydziału Komunikacji UM Kalisza.
Miasto Kalisz złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach Działania FENX.03.01 „Transport miejski” Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. W przypadku otrzymania dofinansowania przewidywane jest nie tylko wprowadzenie rozwiązań ułatwiające korzystanie przez osoby niedowidzące i słabowidzące z komunikacji miejskiej w Kaliszu i Ostrowie, ale także projekty takie jak budowa węzła przesiadkowego przy ul. Złotej i Majkowskiej, budowa dróg dla pieszych i rowerów na ul. Majkowskiej, Złotej i Długosza oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad Prosną w rejonie mostu św. Wojciecha na Szlaku Bursztynowym. Łączna przewidywana wartość inwestycji, o których finansowanie wnioskuje miasto w ramach programu FEnIKS, to ponad 137 mln zł.