Kalisz. Oszuści stosują nową metodę na wideorozmowę. 36-latek dał się nabrać i stracił oszczędności

2025-12-15 11:16

Już nie na wnuczka czy wypadek, ale na WIDEOROZMOWĘ. Nowa metoda na wyłudzenie w Kaliszu. 36-letni mieszkaniec powiatu kaliskiego stracił oszczędności, po tym jak zadzwoniła do niego kobieta i powiedziała, że na jego dane w jednym z banków internetowych złożono wniosek o pożyczkę.

policja

i

Autor: mraj/ Archiwum prywatne policja

Oszuści nie śpią i wymyślają kolejne sposoby na to, by wyłudzić pieniądze. Przekonał się o tym 36-letni mieszkaniec powiatu kaliskiego. Do pokrzywdzonego najpierw zadzwoniła kobieta i przekazała, że na jego dane, w jednym z banków internetowych złożono wniosek o pożyczkę. Kiedy mężczyzna zaprzeczy, że składał taki wniosek kobieta poinformowała, go że za chwilę skontaktuje się z nim pracownik banku, w którym ma założone konto, aby pomóc mu zabezpieczeniu pieniędzy. Następnie zadzwonił oszust podszywający się pod pracownika banku i poinformował 36-latka, że sprawa została przekazana Policji, która ma zająć się ochroną pieniędzy klienta banku.

Kolejną osobą, która skontaktowała się z pokrzywdzonym był rzekomy policjant. W tym przypadku połączenie zostało wykonane za pośrednictwem wideorozmowy na popularnym komunikatorze internetowym. Oszust aby uwiarygodnić całą historię, ubrany był w policyjny mundur. Nieznajomy, polecił 36-latkowi, aby wykonywał wszystkie polecenia konsultanta banku – mówi podkom. Anna Jaworska-Wojnicz, rzeczniczka kaliskich policjantów.

Niestety mężczyzna nie podejrzewał, że rozmawia z oszustami i wykonywał wszystkie ich polecenia.

Ostatecznie wygenerował kody BLIK, które następnie przekazał oszustom w trakcie rozmowy, jednocześnie je zatwierdzając. W ten sposób stracił część pieniędzy zdeponowanych na koncie. Kiedy zorientował się, że padł ofiarą oszustwa poinformował o całej sytuacji Policję – dodaje policjantka.

Ktoś dzwoni i informuje cię o nieautoryzowanych transakcjach na Twoim koncie lub próbie zaciągnięcia kredytu na Twoje dane? POLICJA PRZYPOMINA:

Zachowaj ostrożność: 

Nigdy nie podawaj danych osobowych, haseł, kodów autoryzacyjnych przez telefon, zwłaszcza gdy to ktoś do Ciebie dzwoni z nieznanego numeru, nawet jeśli numer wydaje się policyjny. 

Nie działaj pod presją: 

Zostaw sobie czas na sprawdzenie informacji. Jeśli ktoś wywiera presję, odłóż słuchawkę. Weryfikuj rozmówcę: Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, natychmiast zadzwoń na numer alarmowy 112 lub skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji, aby potwierdzić daną informację.

Nie udostępniaj informacji finansowych: 

Nigdy nie informuj rozmówcy o ilości gotówki, którą masz w domu, ani nie wykonuj przelewów na polecenie nieznajomych, niezależnie od tego, za kogo się podają. 

Ostrzegaj bliskich:

Przekaż informacje swoim krewnym lub znajomym, zwłaszcza tym, którzy są starsi lub samotni, aby uniknąć ich oszukania.